- Torsdag, 27. oktober 2022
Af Bjarne Laustsen, Blomstermarken 20 9530 Støvring
Tænk sig, hvis en god debat kan flytte Støvring Fjernvarme hen imod Hvide Sandes meget lave varmepris.
Jeg vidste slet ikke, at varmeværket gerne ville være mere bæredygtigt. Det var i hvert fald ikke det, der fremgik af den generalforsamling jeg deltog i.
Jeg spurgte direkte til, hvad man ville gøre, for at blive fri af Putins gas efter angrebet på Ukraine. Svaret var, at man ville udbygge værket, først og fremmest for at få en større kapacitet, da de nye industrier og de mange flere boliger havde valgt at tilslutte sig. Det er rigtig godt, for fjernvarme er en del af løsningen. Så selvfølgelig er det godt, at få en ekstra lagertank, som kan varmes op, når strømmen er billig.
I vil også beholde jeres gasmotorer. Det vil sikkert også været godt, hvis naturgassen kan skiftes ud med biogas.
Jeg synes, det kunne være en spændende tanke, at få lavet om på reglerne, således at en vindmølle ikke behøver at stå direkte på matriklen, men måske på den anden side af motorvejen, køreteknisk anlæg eller ved Juelstrup Sø.
Så kan man gøre lige som i Hvide Sande og lave sin egen strøm til varmepumperne til en pris på under 10.000 kr. for et hus på 130 kvm. Og så har de endda tjent så mange penge på den overskydende strøm, at de slet ikke vil have betaling for de sidste 2 kvartaler, for det hele skal jo hvile i sig selv.
Ps. Jeg har selv lært meget af andre, men tak for en god debat.