- Onsdag, 7. oktober 2020
Af Anny Winther, regionsrådsmedlem (V)
”Sagligt og med tanke på helheden” sådan skrev regionsrådsformand Ulla Astman og regionsrådsmedlem Bente Bang den 23. september (i Nordjyske) med henvisning til en selvstændig øjenlæge, der har fået et politisk afslag på at flytte en klinik fra Aars til Støvring.
Jeg har med interesse fulgt sagen omtalt i Nordjyske flere gange - og her i Folkebladet. Egentlig burde jeg slet ikke kommentere sagen, idet jeg af beskedenhed nærmest føler mig inhabil, idet jeg er borger i Rebild kommune, bosat i Støvring, men jeg har stor lyst til at nuancere regionsrådsformandens saglighed.
Som udgangspunkt nærer jeg ingen lyst til flytte en klinik fra Aars til Støvring, men nu er det jo en ung øjenlæge, der netop skal etablere sit livsværk som selvstændig, og det kan jeg forstå, at han gerne vil gøre i Støvring. Han har købt en klinik i Aars, hvor lejemålet af Vesthimmerlands Kommune blev opsagt, så han skulle finde nye lokaler og for egen regning indrette med nyt højteknologisk udstyr.
Den unge øjenlæge har så store visioner, at han vil lave en klinik, der kan tage flere patienter, således at vi kan nedbringe ventelisterne. Det lyder godt i mine ører, for i Aalborg er der godt et års ventetid ved en øjenlæge, nøjagtig samme ventetid som ved øjenlægen i Aars, altså 52 uger. Så ud fra et patient perspektiv, så lad os få ventetiderne ned.
Så er det rigtigt, at det vil være synd for alle de borgere i Vesthimmerland der søger øjenlæge, at de nu skal køre til Støvring i stedet for til Aars. Men nu skal jeg illustrere hvad synd er!
Rebild kommune er en del af ”Sundhedsklynge SYD”, der også består af Mariagerfjord- og Vesthimmerlands kommuner. Samarbejdet består i, at Rebild Kommunes borgere i enhver henseende bevæger sig til enten Vesthimmerland/Farsø og Aars eller til Hobro for at få sundhedsydelser.
Lad mig give et billede af hvilke tilbud der er i Vesthimmerland: Farsø Sygehus med ortopædkirurgi, skadeklinik, diagnostisk center, medicinsk ambulatorium og palliativt afsnit. Ambulatorium for psykoser i Cimbrerparken i Aars. Endvidere er der to kiropraktor med ydernumre i Aars og fire fysioterapeuter der har ydernumre over 30 timer. Til sammenligning er Rebild Kommune den eneste kommune i hele Nordjylland, der ikke har en eneste fysioterapeut med ydernummer over 30 timer, ej heller en kiropraktor.
For god ordens skyld kan jeg tilføje, at Mariagerfjord også har et stort antal sundhedstilbud, bl.a. på Hobro Sygehus, modtagelse af lægevisiterede akutte, medicinske patienter, skadesklinik, medicinske ambulatorier, medicinsk sengeafsnit, rehabilitering, planlagt organkirurgi samt psykiatrisk ambulatorium. Mariagerfjord kommune har ligeledes fire privat praktiserende fysioterapeuter med ydernummer over 30 timer og tre kiropraktorer. Herudover en øjenlæge, en ørelæge, en dermatolog (hudsygdomme), en psykiater og ortopædkirurg.
For fuldstændighedens skyld skal nævnes, at der netop i år er startet en privat praktiserende børnepsykiater i Nørager i Rebild kommune - det er hvad Rebild kommune er tildelt.
Og hvad vil jeg så med hele den opremsning? Jeg vil såmænd blot synliggøre, at et værdigt samarbejde i min optik er forankret i gensidighed, men når det gælder sundhedstilbud, så bunder samarbejdet udelukkende i, at borgere fra Rebild kommune konstant må bevæge sig til Aars, Farsø eller Hobro - hvad enten det er 25, 30 eller 40 km. Det tror jeg såmænd gerne borgerne gør, når der er brug for et fagligt og godt sundhedstilbud.
Til gengæld kan borgere fra Vesthimmerland umuligt bevæge sig til en øjenlæge i Støvring, set med Ulla Astmans øjne.
Så jeg vil gerne udfordre regionsrådsformanden i udsagnet om ”Sagligheden med tanke på helheden”. Personligt synes jeg ikke der er meget saglighed og helhed i sundhedstilbuddene fordeling i ”Sundhedsklynge SYD”.
Det er udelukkende en fordeling efter skriftstedet: ”Thi den, som har, ham skal der gives, og han skal få i overflod”.
Det er ikke nyt for Regionsrådet, at jeg opponerer over diverse planer, praksisplan for speciallæger, plan for fysioterapeuter, og kiropraktorer mv., hvor nuværende klinikker er vist med små røde prikker, for det viser sig nemlig i praksis, at de røde prikker er som støbt i beton og aldrig, aldrig kan flyttes.