- Tirsdag, 17. oktober 2017
Stort set alle byer i Rebild kommune er i de seneste måneder kommet med store og flotte projekter til alle typer nye haller. Nogle ønsker sig en multihal, flere ønsker sig store tilbygninger, og i Skørping er der nu vedtaget en tilbygning ved Kulturstationen.
Faktisk synes jeg, det er helt i orden, hvis alle byerne, store som små, kan finde midler til at opføre de store visioner, de har, og jeg håber så også, at der er fundet driftsmidler til den fremtidige drift, når alle disse haller skal kunne køre rundt uden alt for store kommunale støtter.
Men ét kultursted hører vi næsten ikke fra, nemlig Stubhuset i Støvring.
Stubhuset i Støvring er jo placeret lige midt i den allerstørste af alle byer i Rebild kommune og kan i dag kun rumme max. ca. 300 gæster.
Når vi tager i betragtning, at der i Støvring snart vil bo i nærheden af 10.000 indbyggere, så er et kulturhus med plads til kun ca. 300 gæster jo alt for lille.
Stubhuset har nu nogle meget beskedne ønsker om tilbygninger bag ved ”hallen” (for bibliotek og ungdomshus har jo taget jorden foran Stubhuset), så der bliver lidt bedre plads til de kunstnere, der ankommer, og som har brug for omklædning og andet.
Hvis jeg havde magt, som jeg har agt, så synes jeg Stubhuset bør udvides meget mere end det planlagte, gerne således at ”hallen” kan rumme mindst 700-800 gæster + en scene.
Det kunne være en ganske god idé at kalde sådan en hal netop for en multihal, for med de skillerum, der findes i dag, vil en sådan hal så være i brug hele tiden stort set hele året.
Tænk lige igen på, at der i Støvring inden for ganske kort tid vil bo op i nærheden af de 10. 000 borgere, med den hastighed byen udvikler sig i nu,så er det ikke for stor ambitioner for Stubhuset.
Af Steen Nyby, Brombærvej 17, 9530 Støvring, byrådskandidat for Venstre KV 17.