Thøger Elmelund Kristensen, byrådsmedlem (S), Øster Hornum

Jeanette Sagan redegør 21/10 i sit debatindlæg for, at Rebild Kommune kan tilbyde en plejehjemsbolig, når vores borgere ikke kan klare sig mere derhjemme med hjemmehjælp. Vi har nedbragt kapaciteten på de kommunale plejehjem voldsomt i de seneste år,  men alligevel har vi altid med rimelig varsel ”et-eller-andet-sted” i kommunen en bolig at tilbyde.

Jeg mener alligevel, det er vigtigt, at lytte til den utryghed, som de ældre føler. 

Jeg møder den, når jeg går rundt her i Øster Hornum. Vores plejehjem er lukket, på trods af at det var velfungerende – og de borgere her fra byen, der skal på plejehjem, bliver sendt til Terndrup, Bælum eller Rørbæk. Ægtefæller og pårørende skal køre meget langt for at besøge dem. 

De ældre her i byen vil meget nødigt på plejehjem – de har et stærkt netværk og mange frivillige som gør meget for andre ældre. Heldigvis kommer der snart flere senior-egnede boliger. Men de ældre frygter den dag, hvor de ikke kan klare sig mere i eget hjem. 

Man kan vanskeligt komme ind på plejehjemmene i Støvring, Nibe og Svenstrup, som ellers ligger i rimelig afstand. Og der sker intet – lokalplan for et friplejehjem.

Jeg savner, at Venstre og Konservative forholder sig til den utryghed, der er skabt blandt vores ældre.

e-max.it: your social media marketing partner