Af Stig Jonstrup Pedersen, Skørping

”Har i sidste øjeblik – i går aftes – besluttet mig for at genopstille til byrådet i Rebild Kommune”.

Sådan indleder løsgænger i Rebild Byråd, Jeppe Ugilt, et meget langt opslag på Facebook den 3. oktober 2025 om sin beslutning, der afsluttes med, at den tidligere Venstrepolitiker og Venstres spidskandidat ved valget i 2021, oplyser, at han står absolut nederst på Venstres liste, og uden at være medlem af Venstre, da der er tale om et ”strategisk valgteknisk samarbejde”. 

I opslaget linkes til en pressemeddelelse fra Venstre i Rebild Kommune, hvori det slås fast, at aftalen betyder, at Jeppe Ugilt fremfor at lave sin egen liste kommer til at stå på Venstres liste.

Almindeligvis er et strategisk valgteknisk samarbejde det samme som valgforbund – altså en aftale mellem partier og lister om at ”overtage” overskydende stemmer fra hinandens lister/partier, for at undgå stemmespild, men det kan åbenbart også dække over et noget underligt samarbejde internt i Venstre.

Indenrigs- og Sundhedsministeriet udsendte i februar 2025 en oversigt over tidsfrister for valget til kommuner og regioner efterfulgt af en vejledning udsendt i juni 2025.

I disse kan man se, at fristen for indlevering af navne til partier repræsenteret i nuværende byråd/kommunalbestyrelser var 16. september kl. 12.00. For nye lister/partier var fristen 30. september kl. 12.00. Med andre ord kunne Jeppe Ugilt frem til den 30. september kl. 12.00 lave sin egen liste, hvilket han altså ikke gjorde.

Ifølge ministeriet kan der efter fristerne ikke tilføres listerne nye navne, men man kan frem til den 3. oktober kl. 12.00 rette i listerne. Det kan være alt fra at rette en slåfejl til, at en kandidat er fraflyttet kommunen, fortrudt sit kandidatur til at man ikke har sat sin underskrift på den liste, der blev indleveret senest den 16. september kl. 12.00.

Jeg undres derfor, når Jeppe Ugilt skriver ”Har i sidste øjeblik…” i opslaget fra 3. oktober, da formuleringen ”Har i sidste øjeblik” kun giver mening, såfremt Jeppe Ugilt og Venstre i Rebild Kommune havde skrevet opslaget og udsendt pressemeddelelsen den 16. september.

Jeg undres derfor også over, at Rebild Kommune først den 6. oktober 2025 udsender en pressemeddelelse med en samlet oversigt over endelige navne og lister m.m. godkendt af den kommunale valgbestyrelse, der altid har den siddende borgmester som formand.

Det kunne med fordel og i demokratiets navn være gjort ved tidsfristernes udløb – henholdsvis den 16. og 30. september, da partierne/listerne ikke kan tilføre deres lister nye navne.

Endelig undres jeg over, at Jeppe Ugilt, som i sit opslag tilkendegiver, at han fortsætter som løsgænger og altså ikke som medlem af Venstre, kan få plads på Venstres liste, men det er naturligvis et internt anliggende i Venstre. 

Selv om det er valgkamp, og Jeppe Ugilts 1.008 personlige stemmer ved valget i 2021 er værdifulde for Venstre, kan det undre, at Venstre lægger navn til et sådant forløb.

e-max.it: your social media marketing partner