- Tirsdag, 7. oktober 2025
Af Bjarne Laustsen byrådskandidat (S) Blomstermarken 20 9530 Støvring
For 2 uger siden skrev jeg et læserbrev ”Når jeg bliver gammel”. Det førte til, at forstander på Støvring Friplejehjem, Henriette Åskar, inviterede mig på et besøg. Det blev et af de bedre af slagsen. Jeg ville ikke have noget imod, hvis behovet skulle opstå, at få en plads der engang.
Jeg spiste frokost – en dejlig varm ret med rødgrød til dessert – sammen med de 30 beboere og personalet. Alt er jo nyt og ser godt ud, og så det, at de selv laver maden. Det dufter jo godt og skærper appetitten.
Imens snakkede vi om de forskelle, der kunne være på et frit og et kommunalt plejehjem. Der er forskel. Jeg har bedt ældreministeren om at redegøre for disse, også efter frisætningen af området.
Det var nu heller ikke mit primære ærinde. Det var, om vi havde nok plejehjemspladser. Det tyder det ikke på, for der er 15 på venteliste. Jeg hører, at både de ældre og pårørende gerne vil have et nærliggende plejehjem.
Jeg blev betrygget i, at man ikke sorterer i, hvem man gerne vil have ind, selvom man teoretisk kunne.