Kommentar til indlæg fra Bjarne Lausten, byrådskandidat (S) i Folkebladet 17. september 2025.

Af Ole Jensen, Byrådskandidat (C)

Da jeg i sin tid begyndte på Bavnebakkeskolen i Støvring, var hallen blevet bygget et par år tidligere - og Bavnebakken, det nye kvarter, var endnu ikke var fuldt udbygget. Dengang havde vi et alderdomshjem på Hobrovej for kommunens beboere. Alderdomshjemmet var for hele kommunen og ikke kun for Støvring. 

Er det, hvad Bjarne Lausten efterlyser - at der skal være plejehjem kun for Støvring, eller er det kun i Støvring, man skal ”komme på plejehjem i den by, de har boet i hele sit liv” for at citere direkte - og ikke hvis man bor i Suldrup, Nørager eller kommunens øvrige byer?

Jeg synes det vil være helt forkert. 

Rebild Kommune skal fokusere på at kunne tilbyde pleje- og ældreboliger i høj kvalitet, som man f.eks. gør med det planlagte nye kommunale ældrecenter i Skørping og det nyåbnede friplejehjem i Støvring. 

Tilbud af høj kvalitet, som borgeren vil have mulighed for at vælge imellem. 

Bjarne Lausten anfører, at ”på det nye friplejehjem kan de ikke komme, fordi de er for dårlige og kræver for meget pleje”. Det ville være interessant at vide, hvad Friplejehjemmet mener om den kommentar, da de vel opererer under nøjagtig samme regler som et kommunalt tilbud, hvor det er ældreplejen i kommunen, som vurderer om man kan visiteres til en plads, ikke plejehjemmet.

Jeg mener, at den bedste måde, vi kan sikre et tilstrækkeligt antal af tidsvarende pleje- og ældreboliger i høj kvalitet, er at kommunen alene fokuserer på den opgave og lader borgerne selv vælge hvor de vil bo. 

For nogen vil nærheden være vigtig, men nærhed til hvad? Deres tidligere bopæl eller måske deres børn eller anden familie. For andre vil det være vigtigt at kunne tilkøbe de ekstra­ydelser, som betyder noget for dem - men fælles for alle tror jeg vil være, at man gerne vil have en bolig i høj kvalitet og i et pænt byggeri, man kan glæde sig over i hverdagen.

Det må være en ret selv at vælge hvor man gerne vil bo, også når man bliver ældre og måske får brug for hjælp og pleje. 

Det skal ikke være kommunens valg.

e-max.it: your social media marketing partner