- Tirsdag, 10. september 2013
26 veteraner deltog i markeringen af den nationale flagdag i Rebild kommune fredag den 6. september.

Anny Winther taler med veteran fra 1955.

Bjarne Laustsen i snak med veteraner.

RebildPorten dannede rammen om markeringen af den nationale flagdag.
Det er første gang Rebild kommune markerer flagdagen. Den blev officielt vedtaget af Folketinget i marts 2009 til ære for de soldater og det øvrige personel, der har været udsendt på internationale missioner for Danmark siden 1948.
Borgmester Anny Winther og den kommende kommitterede for Hjemmeværnet (civil chef) og medlem af forsvarsudvalget, Bjarne Laustsen holdt begge tale. To veteraner valgte at tage ordet efter de officielle taler.
Rebildporten dannede rammen for arrangementet, og den uformelle stemning gav de fremmødte veteraner plads til gode snakke.
Mere end 85.000 danske soldater har siden 1948 gjort tjeneste i verdens brændpunkter, hovedsagelig i FN-regi. Der bor 178 veteraner i Rebild kommune.

