- Onsdag, 11. september 2013
Hen over sommermånederne har Flammerne arbejdet med natur og naturoplevelser. Børnene har arbejdet med projekt ”De Grønne Spirer”, som er Friluftsrådets særlige initiativ for børn i dagtilbud, for at bibeholde børnehavens grønne flag. ”De Grønne Spirer” ønsker at motivere til mere udeliv, større miljøforståelse og flere gode naturoplevelser i børneinstitutionerne.

Her presses blade fra træerne.

En stolt dreng viser projektmappen frem.

Børnene har fremstillet malerier, malet med grankogler.
STØVRING: Der har været fokus på følgende temaer: ”Træer ude, inde, oppe og nede” og ”Når planter får børn”, og der er sket mange spændende ting gennem forløbet. Man har været på ture i skoven, hvor man har leget og udforsket områderne. Børnene har løst forskellige opgaver undervejs, f.eks. fundet ahorntræets ”børn”, mælkebøtter i blomst og frø osv. Børnene har fundet blade fra forskellige træer, som er blevet lagt i pres, tørret og fået sat i ”projektmappe”.
Der har været holdt samlinger, hvor fokus har været på træer og hvordan og til hvad, de kan bruges, f.eks. papir, møbler, legeredskaber osv. Sideløbende med temaerne er det blevet arbejdet på, at lære at passe på naturen – f.eks. ikke brække grene af træer og buske, ikke smide affald i naturen osv.
Børnene har samlet grankogler, som man har brugt til at male med, og man har hver især lavet et maleri, der, i sidste uge som afslutning på forløbet, blev holdt fernisering på for forældre og søskende. Børnene viste stolte deres kunstværker frem, mens de hyggede med deres forældre med et traktement af kaffe/té og frugt.
Børnene har fået pirret til deres fantasi og kreativitet, og samtidig har der været god mulighed for fysisk udfoldelse. Efterfølgende har børnene – de små forskere - via deres nysgerrighed fået fokus på naturen, og sproget sprudler.

