Tragt-østershat.

På søndag markeres afslutningen af en årelang fredningssag for Frendrup Skov nord for Øster Hornum. Da netop den 8. september er udpeget som Naturens Dag, har Rebild Kommune og lokalafdelingen af Danmarks Naturfredningsforening i fællesskab sammensat et arrangement med fokus på naturoplevelser for hele familien. Den officielle indvielse foretages af Gert Fischer, formand for kommunens Teknik- og Miljøudvalg.
Ved kommunalreformen pr. 1. januar 2007 blev beslutning om eventuel fredning af Frendrup Skov overdraget fra Nordjyllands Amt til Rebild Kommune. Amtet havde i 2006 nedlagt et midlertidigt forbud mod et projekt for rydning og opdyrkning af en stor del af den privatejede Frendrup Skov. Rebild Kommune besluttede i foråret 2007 sammen med Danmarks Naturfredningsforening, at det midlertidige forbud skulle følges op ved rejsning af fredningssag for 23 hektar skov.
Baggrund for rejsning af fredningssagen var at skoven trods store naturværdier ikke på anden vis kunne beskyttes mod rydning. Undersøgelser i 2006 havde vist, at skoven rummede en artsrig og sjælden svampeflora med bl.a. stor skønpig, tragt-østershat, ræve-spejlsporesvamp og den meget sjældne barksvamp Conferticium Karstenii, som ikke tidligere er fundet i Danmark.
Med Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse er skoven endeligt sikret med bestemmelser, der overlader skoven til en uforstyrret udvikling, til gavn for ikke alene svampe, men alle plante- og dyregrupper.
I dagligdagen kan lokale beboere og gæster nyde, at fredningen har åbnet adgang til en skov, hvor naturen er enerådende.
Søndag den 8. september indvies herlighederne med officielle taler, en guidet og børnevenlig tur ad den nye natursti samt et let traktement.


e-max.it: your social media marketing partner