Gennem flere år har Motorsport Nordjylland sigtet hen imod at få motorsportsstadionet i Himmerland placeret på Europa-landkortet inden for Rally Cross. Tilbage i 1987 blev motorbanen etableret i en nedlagt grusgrav lidt syd for Nysum, hvor den første rundbane blev bygget til Folke Race - med en længde på 500 m.

Formand for Rebild Kommuns Teknik- & Miljøudvalg, Gert Fischer (V), klipper indvielsessnoren sammen med Motorsport Nordjyllands formand, Finn Knudsen (tv.).

Motorsport Nordjylland ser frem til at præsentere klubbens EM-topkører, Ulrik Linnemann, på hjemmebane i en EM-afdeling.

Den nye vaskeplads giver mulighed for samtidig vask af fem racere. Forrest er der mulighed for vejning af konkurrencemateriellet.

Motorsport Nordjyllands formand, Finn Knudsen, ridser baggrunden for de ambitiøse planer op:
- Gennem årene er Rally Cross-stadionet blevet udbygget med mange sløjfer. Underlaget er desuden blevet suppleret med asfalt i alle sving, hvorfor vi kan afvikle motorløb under de mest krævende vejrbetingelser. Den længste rundbane er nu på 870 m, hvilket dog er lige i underkanten for EM-status.
Motorsport Nordjylland har gennem årene haft et godt samarbejde med de kommunale myndigheder som gode medspillere for Danmarks tredjestørste motorklub.
Et flot eksempel på den politiske velvilje blev - bogstavelig talt - cementeret ved etablering af en vaskeplads i EM-standard på Motorsport Nordjyllands motorsportsstadion, som blev støttet af LAG.
Mariagerfjord og Rebild Kommuner er gået sammen omkring administration af Landdistriktsprogrammet, som den danske stat og EU finansierer på 50/50-basis under overskriften: ”Mere liv på landet”. Dette sker i en fælles LAG (Lokal Aktionsgruppe).
Næstformanden for LAG Himmerland, Poul Larsen (K), tidligere borgmester i Nørager Kommune - overrakte en check på 200.000 kr. til Motorsport Nordjylland som startskud på EM-delprojekterne:
- Lidt symbolsk ligger Motorsport Nordjyllands flotte motorsportsanlæg lige op til skellet mellem de to storkommuner Mariagerfjord og Rebild. Gennem årene har vi i begge kommuner fulgt initiativet med stor interesse, og ser frem til en udvidelse af motorbanen.
Ved en lille sammenkomst på motorbanen kunne Motorsport Nordjylland fremvise det flotte slutresultat af vaskeplads-byggeriet.
Formanden for Rebild Kommunes Teknik- & Miljøudvalg, Gert Fischer (V), klippede indvielses-snoren over:
- Motorsport Nordjylland ønskes tillykke med første fase i EM-udvidelsen. Forude venter nye milepæle, når baneanlægget udvides til internationale mål: 1.350 m. Samtidig etableres en unik tunnel, som sammen med de nye konkurrence-metre bliver vartegnet på et top-moderne Rally Cross-stadion i Himmerland. Vi ser frem til mange flotte stævner - store og små - i fremtiden.
Sammen med barndomsvennen Kaj Storgaard har Finn Knudsen været bærende ildsjæle for baneprojektet gennem lidt over 25 år.
- Heldigvis har utallige himmerlændinge støttet op om motorbanen, afslutter Kaj Storgaard. - Samtidig er ”anden generation” hos Motorsport Nordjylland i fuld gang med at tackle de organisatoriske udfordringer. Ungdommen har givet håndslag på, at de vil bane vejen for EM-projektet.
Motorsport Nordjylland har netop afviklet en afdeling af det nordeuropæiske mesterskab i Cross Kart og Rally Cross. Arrangementet fik store skulderklap af deltagere og publikum, og forude venter allerede DM-afdelingen.


e-max.it: your social media marketing partner