- Tirsdag, 15. oktober 2013

STØVRING: I august 2011 ”fejrede” Gert Rune sit 25 års jubilæum som etbenet. I den anledning satte han sig for, at blive den første dansker med kun ét ben, der gennemfører en såkaldt Ironman (3,8 km svømning, 180 km cykling og 42,195 km løb), en ekstrem fysisk og mental udfordring, og efter mere end to års hård træning gennemførte han løbet på under 13 timer.
Som 16-årig fik Gert Rune konstateret knoglekræft. Efter fire måneders intensiv kemoterapi gav lægerne op og han fik amputeret sit venstre ben midt på låret. Trods hårde odds fik Gert kæmpet sig tilbage, og fysisk blev han erklæret rask. Mentalt var der dog meget han skulle overvinde, og han måtte igennem en nødvendig forandringsproces, der skulle ændre hans liv for altid.
Gert Rune lagde al sin energi i svømmesporten og fik hurtigt sportslig succes. Efterhånden vendte lysten til livet tilbage, og han deltog blandt andet ved OL. Han trodsede systemets tilbud om et liv på overførselsindkomst og gjorde i stedet erhvervskarriere hos bl.a. A.P. Møller-Mærsk.
I sit foredrag torsdag den 24. oktober i Stubhuset tager Gert Rune udgangspunkt i de valg, der har hjulpet ham, og han vil motivere tilhørerne til at gribe tidens og hverdagens udfordringer. Han vil i sin historie inspirere til at turde møde forandringer med oprejst pande.
Foredraget med Gert Rune er et samarbejde mellem Stubhuset og Rebild lokalforening, Kræftens Bekæmpelse, og overskuddet går ubeskåret til Kræftens Bekæmpelse.

